Knížka Design of Everyday Things od Dona Normana je dnes klasikou v oboru. Dokonce z ní pochází termín známý mezi (nejen) produktovými designéry jako Norman’s doors (Normanovy dveře) podle známého příkladu špatného designu, který autor zmiňuje hned v první kapitole. Na jednu stranu velice jednoduchý produkt – dveře, je však často uživatelsky velice špatně zpracovaný a člověk, který chce takové dveře použít netuší, na které straně a kterým směrem táhnout nebo tlačit.
Tahle knížka byla dlouho na mém seznamu „Chci si přečíst“ a shodou okolností na ní došla řada teď, v roce 2023. Po přečtení několika prvních kapitol jsem si zároveň pořídil Teslu Model 3. A vzhledem k tomu, jak je Tesla odlišná od téměř všech ostatních aut, mi během získávání prvních zkušeností v hlavě začaly okamžitě naskakovat pasáže z Design of Everyday Things. Mnohokrát jsem přemýšlel nad tím, jak by tu nebo onu funkci Don Norman zhodnotil v rámci nové kapitoly knížky a jak vlastně působí na mě samotného jako UX designéra.
Revoluce. Dobrá?
První myšlenka, během které mě napadlo dívat se na Teslu z pohledu myšlenek uvedených v Design of Everyday Things byl následující úryvek: „Všichni chtějí radikální inovace, ale pravdou je, že většina radikálních inovací skončí neúspěchem. A i v případech kdy uspějí, může trvat mnoho desítek let, než jsou přijaty. Radikální inovace jsou proto poměrně vzácné. Drobné, postupné inovace jsou běžné.“
Už samotná značka Tesla, bez ohledu na konkrétní model, byla radikální inovací v automobilovém průmyslu a až na základě úspěchu modelu S se začaly velké, zaběhnuté značky zabývat elektromobilitou. Do té doby šlo vždy o ojedinělé malé experimenty, kterým ani automobilky, ani zákazníci nepřikládali mnoho pozornosti.
Model 3, který do portfolia značky přišel jako druhý, je se svým extrémně minimalistickým interiérem zároveň tím nejvíce radikálním modelem z pohledu designu. Pokud se na věc podíváme z pohledu počtu prodaných vozů, byla v roce 2022 Tesla Model 3 desátým nejprodávanějším vozem na světě a její větší sestra, Model Y, dokonce třetí nejprodávanější auto na světě (zdroj Cebia.cz). Můžeme je tedy považovat za jednu z těch výjimečných revolucí, které se povedly? Pojďme se na to podívat z pohledu myšlenek z klasiky Design of Everyday Things.
První dojmy z nového auta
(Pokud Teslu trochu znáte, můžete tuto část přeskočit.) První dojmy většiny lidí, kteří si do Modelu 3 sednou poprvé se dají shrnout takto: „Vždyť tu nic není! Kde je palubní deska? Kde je řadící páka? Kde si naladím rádio a klimatizaci? A jak se sakra otevírají ty dveře?“ A je to pravda.
Klasická palubní deska před řidičem neexistuje. Řadící páka je v místě, kde ji budou hledat akorát majitelé některých Mercedesů a starých „amerik“. Je to ta páčka, kde se obvykle ovládají stěrače. Rádio, klimatizace a vlastně i všechno ostatní se řeší na velkém centrálním displeji a dveře se neotevírají standardně klikou, ale tlačítkem.